به گزارش شبکه اطلاع رسانی مسجد حضرت ابوالفضل «حمیدرضا فاضلی» حافظ قرآن شهرستان رودان استان هرمزگان به واسطه شرکت در جلسات روزانه قرآن خوانی در مسجد منطقه اش موفق به حفظ قرآن شد به طوری که در ابتدای این مسیر سوره‌های بزرگ قرآن را حفظ کرد و به توصیه استاد «حسن زاده» قدم در مسیر حفظ کل قرآن گذاشت و مسیر زندگی خود را متحول ساخت.

این حافظ ممتاز قرآنی، مهم‌ترین انگیزه‌های ورودش به عرصه حفظ قرآن را تلاوت زیبای استادش «حسن زاده» عنوان کرد و می گوید: استاد حفظم آقای حسن زاده که معلم دین و زندگی ما بود طوری قلب من و برادر دوقلویم را مسخر خودشان کرده بودند که صبح ها به مدت ۲ ساعت و نیم بعد از نماز صبح ما به عشق دیدن استاد و بهره مندی از کلاس های او به مسجد ابوالفضل(ع) شهرستان رودان می آمدیم.

حمیدرضا فاضلی معتقد است که حفظ قرآن مسیر زندگی و حتی نگرش افراد را تغییر می‌دهد بنابراین اگر خانواده‌ها دوست دارند که فرزندانی قرآنی داشته باشند باید آن‌ها را به سوی شرکت در جلسات قرآنی زیر نظر استاد هدایت کنند چرا که شرکت در محافل قرآنی حتی از مطالعه کتاب‌های دینی موثرتر است.

در ادامه گفت‌وگوی فرهنگ کده با این حافظ ممتاز قرآن هرمزگانی تقدیم مخاطبان می‌شود.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

حمیدرضا فاضلی هستم دانشجو ترم آخر کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان یزد در شهرستان رودان استان هرمزگان متولد شده ام.

حفظ قرآن را کی و در کجا به انجام رساندید؟

سال۹۰ در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودان با حفظ روزانه نیم صفحه در کلاس های استاد حسن زاده شروع کردم و سال ۹۴ شب شهادت حضرت زهرا (س) با حفظ روزانه سه صفحه همراه برادر دو قلوام حافظ کل قرآن شدم.

در سال ۹۵ کل صحیفه سجادیه را حفظ کردم و در سال ۹۶ هم خواهرم در یکسال و برادر کوچک ترم در هفت ماه حافظ قرآن شدند و اکنون چهار حافظ کل قرآن در یک خانواده داریم و همچنین همسرم ۱۲ جزء و مادر همسرم ۲۲ جزء قرآن را حفظ کرده اند.

چه عاملی شما را تا این حد به حفظ قرآن علاقه مند کرده بود؟

استاد حفظم آقای حسن زاده که معلم دین و زندگی ما بود طوری قلب من و برادر دوقلویم را مسخر خودشان کرده بودند که صبح ها به مدت ۲ ساعت و نیم بعد از نماز صبح ما به عشق دیدن استاد و بهره مندی از کلاس های او به مسجد ابوالفضل(ع) شهرستان رودان می آمدیم.

مشوقان اصلی ات در حفظ چه کسانی بودند؟

اساتید حفظم آقایان حسن زاده،حافظ امین میرانی (حافظ ۴ ماهه قرآن )،حافظ محمد میرانی (حافظ ۸ ماهه قرآن) و برادر دوقلویم علیرضا از مشوقان اصلی من در این راه بودند.

در مسیر حفظ قرآن کریم، کدام آیه رو بیشتر دوست داشتید؟

در مسیر حفظ قرآن آیه ۶۲ سوره شعراء را دوست داشتم

کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ  « یقیناً پروردگارم با من است، بزودی مرا هدایت خواهد کرد!»

همچنین آیه ۳۶ سوره زمر أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ  «تو را به کسانی که سوای خدا هستند، می ترسانند آیا خدا برای نگهداری بنده اش کافی نیست ? و هر کس را که خدا گمراه سازد هیچ راهنمایی نخواهد بود»

فکر می کنید رمز موفقیت تو در حفظ قرآن چه چیزی بوده است؟

گوش فرا دادن به حرف استاد، تلاش و توکل از رمزهای موفقیتم در حفظ قرآن است.

علاوه بر حفظ قرآن با چه علوم قرآنی دیگر آشنایی دارید؟

با ترجمه، تفسیر، مفردات، علوم قرآنی، تجوید از دیگر علومی است که علاوه بر حفظ با آن آشنایی دارم .

در حال حاضر به عنوان یک حافظ قرآن چه احساسی دارید؟

احساس مسئولیت سنگینی می کنم که باید دیگران را هم با قرآن آشنا کنم و اگر در طول عمرم هزار نفر را حافظ قرآن نکنم فکر می کنم که از عمر و استعدادم به خوبی بهره نبرده ام.

الگوی شما در زندگی چه کسانی هستند؟

الگوی معنوی من آیت الله بهجت، الگوی اخلاقی من استاد حسن زاده و الگوی علمی من پدر موشکی ایران شهید تهرانی مقدم است.

به نظر شما زندگی با قرآن مجید چه تاثیری بر روی زندگی شما گذاشته است؟

هر چه دارم از قرآن و همچنین ازدواجم به برکت قرآن است و سطح علمی ام هم به برکت قرآن است و در بعضی از جوانب از اساتید دانشگاه هم قوی تر هستم و اخلاقم را قرآن زینت داده است.

برای علاقه مندان به حفظ چه پیشنهادی دارید؟

حتما با یک استاد حفظ شروع به حفظ قرآن کنید وگرنه محال است حافظ قرآن شوید.

اولین سوره ای که حفظ کردید؟

بقره در مدت شش ماه بود که البته حفظ بقره به صورت تخصصی و در کلاس های استاد حسن زاده بود اما برخی از سوره ها مانند توحیدو…از کودکی حفظ کرده بودم.

چند ساله حفظ را شروع کرده اید؟

۱۵ ساله داشتم که شروع به حفظ قرآن کردم.

به نظر شما چه ساعاتی برای حفظ قرآن خوب است ؟ نوع مکان هم نقشی در بهتر حفظ کردن دارد؟

به نظرم آیه ۱۳۰ سوره طه بهترین زمان برای حفظ است و سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل غروب ها و بهترین زمان برای حفظ بعد از نماز صبح (بین الطلوعین) و قبل از نماز مغرب است.
بله مکان هر چه ساکت تر باشد در حفظ کردن اثر گذار است.

هدف شما از حفظ قرآن چه بود؟

هدفم این بود که با حفظ قرآن بتوانم دیگران را نیز حافظ قرآن کنم چرا که قرآن گنجینه ای بی نهایت است.

خاطره ای از دوران حفظ تعریف کنید.

یکی از خاطرات شیرین دوران حفظم، حفظ سوره صاد بود که این سوره (ص) سی و هشتمین سوره قرآن است و هشتاد و هشت آیه دارد که روز ولادت امام هشتم (ع) این سوره را حفظ کردم.

خاطره ای از دوران بچگی دارید که در مورد قرائت یا حفظ قرآن باشد؟

یکی از خاطرات دوران بچگی ام که مربوط به حفظ هم می شود، خاطره ای از دورن ابتدایی یا راهنمایی است که موسسه فرهنگی هنری حریم نور شهرستان رودان مسابقه حفظ سوره فجر برگزار کرد و بنده که از این مسابقه با خبر شدم به خودم گفتم که حمیدرضا تو کجا و حفظ سوره فجر کجا؟ و به خاطر سختی حفظ به سراغ حفظ سوره فجر نرفتم بی خبر از آنکه چند سال دیگر کل قرآن را حفظ می کنم.

آیا همسرتون هم در مسلط شدن شما در حفظتون نقش مهمی داشتند؟

بله.یکی از افرادی که به برکت او قسمتی از قرآن را مسلط کرد همسرم بود.

نقطه ضعف و قوت حفظ تلفنی و مرکز مجازی حفظ چیست؟

نقطه قوت حفظ مجازی اتمام حجت با آن گروهی است که ادعا می کنند اگر شرایط حفظ بود ما هم حفظ می کردیم.

نقطه ضعف حفظ مجازی عدم التزام عملی قرآن آموز برای حفظ است چرا که اگر کلاس باشد قرآن آموز حفظ را جدی تر می گیرد.

میزان گسترش فرهنگ قرآنی در سطح شهر و منطقه شما چقدراست ؟

در شهرستان رودان با تمام فعالیت های قرآنی (محافل انس با قرآن وکلاس های تجوید) که صورت گرفته که قابل تحسین است اما در زمینه حفظ خیلی عقب هستیم و راه بسیار طولانی و سختی برای تحقق ۱۵ هزار حافظ در شهرستان (سهم شهرستان رودان از ۱۰ میلیون حافظ) وجود دارد.

آیا تربیت ۱۰ میلیون حافظ می تواندکل جامعه را قرآنی کند؟

یقینا وجود ۱۰ میلیون حافظ که با قرآن انس داشته باشد می تواند اثر مثبتی را در جامعه بگذارد و همان طور که خانواده ما که ۴ نفر حافظ قرآن دارد توانسته اثرگذار باشد و اگر بخواهیم آمار طلاق،اعتیاد، تصادفات و… را کم کنیم بی شک تحقق ۱۰ میلیون حافظ گام بلندی در این راستا است.

به نظر شما مشکلات پیش روی حفظ چیست و آیا با این روند می‌توان به تحقق خواست مقام معظم رهبری امیدوار بود؟

یکی از مشکلات حفظ قرآن در کشور با وجود استقبال عمومی به حفظ قرآن، عدم توجه مالی و معنوی مسئولان به حفظ قرآن است و در کشورمان برای تحقق ده میلیون حافظ قرآن باید بیش از دویست مرکز حفظ شبانه روزی باشد که متاسفانه حدود بیست مرکز در کشور داریم که با این روند به حفظ ده میلیون می رسیم اما نه به این زودی اما پس از مطالبه رهبری برای توسعه حفظ بسیاری از افراد وارد این عرصه شدند.

در استان هرمزگان موسسه بیت الزهرا (س) وجود دارد که در بشاگرد به طور شبانه روزی به حفظ تخصصی قرآن می پردازند و کاملا رایگان است که هم خودم و هم برادرم در آنجا حافظ قرآن شدیم که باید این گونه موسسات در کشور رونق یابد.

نظر شما درباره حمایت از مؤسسات و برنامه‌ها مربوط به حفظ قرآن چیست؟

مسئولان باید هم حمایت مالی و حمایت معنوی از موسسات کنند مثلا آموزش و پرورش که مدارسشان در ایام تابستان تعطیل است آن را در اختیار مربی حفظ قرار دهند و ارگان های دیگر هریک به انداره توانشان یکی مکان را فراهم کند یکی تبلیغات کلاس حفظ و دیگری جوایز و اردو را برعهده بگیرد.

تا کنون در مسابقات کشوری یا بین المللی شرکت کرده اید؟

برادرم علیرضا در مسابقات کشوری دانشجویی نفر دوم حفظ کل قرآن شدند و بنده هم در مسابقات دانش آموزی دو بار نفر اول استان شدم و یک بار در رشته تفسیر قرآن و همچنین در رشته حفظ قرآن مقام نخست کسب کردم و همچنین در مسابقات دانشجویی نیز در استان یزد رتبه نخست حفظ را دریافت کردم.

از روش خاصی برای حفظ قرآن استفاده کردید؟

روش ده جزء اول قرآن به صورت جمعی در کلاس های استا حسن زاده و روش حفظ بیست جزء بعد در موسسه بیت الزهرا (س) به صورت فردی بود.

چند سال طول کشید حافظ قرآن بشید؟

حدود سه سال طول کشید که کل قرآن را حفظ کنم که دو سال در کنار تحصیل دبیرستان ده جزء قرآن را حفظ کردم و پس از یک سال وقفه در یک سال در کنار تحصیل دانشگاه بیست جزء قرآن را در موسسه بیت الزهرا (س) حفظ کردم.

شما چه تجربه ای از حفظ دارید که برای علاقه مندان به حفظ مفید باشد؟

آنانی که علاقه به حفظ دارند را براساس تجربه هفت ساله ام توصیه می کنم که حتما زیر نظر یک استاد حفظ قرآن را شروع کنند.

چه توصیه ای به هم سن و سال های خودتان دارید؟

سعی کنیم با همکاری هم به یکی از درخواست های رهبری مبنی بر ده میلیون حافظ قرآن در کشور قدم هایی برداریم.

حرف آخر…

حرف آخرم هم کلام الهی است همان کلامی که به تلاوت و انس با قرآن اشاره می کند، سوره مزمل آیه ۲۰ که در این به این اشاره دارد که «هر چه را که توان دارید قرآن بخوانید».

انتهای پیام/